MP – Dezvoltarea unui sistem informatic pentru BEC

Posted by on martie 10, 2010
Fără categorie

Descriere: Dezvoltarea unui sistem informatic pentru Biroul Electoral Central
Materie: Managementul Proceselor
Referat făcut la master (Managementul Informatizat al Proiectelor, ASE).

Download (toate referatele sunt distribuite sub Licenţa CC-BY 3.0)

Mai jos aveți la dispoziție o variantă text a referatului. Vă rugăm să rețineți că această variantă nu are nici un fel de formatare sau poze. Unele caractere pot să nu fie arătate corect. Pentru varianta integrală vă rugăm să downloadați referatul.

ACADEMIA DE STUDII ECONOMICE
FACULTATEA DE CIBERNETICĂ ŞI INFORMATICĂ ECONOMICĂ
MASTER: MANAGEMENTUL INFORMATIZAT AL PROIECTELOR

Proiect MP
Dezvoltarea unui sistem informatic pentru Biroul Electoral Central

1Descrierea proiectului
În acest proiect ne propunem să prezentăm reţeaua BPMN pentru realizarea unui sistem informatic pentru Biroul Electoral Central, în cazul unor alegeri. Pentru a simplifica, am ales reprezentarea unui model de dezvoltare clasic, de tip „cascadă”.
Proiectul începe cu studierea legislaţiei privitoare la alegeri şi a normelor specifice pentru scrutinul respectiv. Urmează discuţii cu membrii Biroului, pentru a lămuri eventualele cerinţe specifice. În paralel se face analiza altor programe asemănătoare folosite la alegerile anterioare.
Dacă aceste etape se desfăşoară cu succes, urmează întocmirea şi semnarea contractului de prestări servicii. Acesta ţine loc şi de URD (User Requirements Document) şi contine o descriere in limbaj obişnuit a cerinţelor clientului.
În faza următoare se trece la întocmirea documentaţiei tehnice (SRD – Software Requirements Document) şi a designului detaliat al proiectului, care se va constitui în documentul de design. Toate aceste documente vor fi revizuite de cel puţin o persoană, de preferinţă chiar două.
Urmează partea de implementare a programului, în care vor fi dezvoltate în paralel cele trei componente ale aplicaţiei:
interfaţa grafică
middleware-ul
baza de date
În urma terminării implementării se trece la testarea produsului. Atât timp cât vor fi găsite probleme în urma testelor efectuate, acestea vor fi reparate şi testarea va fi reluată.
După ce toate testele sunt trecute, se trece la instruirea personalului BEC şi la plata programului.
2Descrierea activităţilor
După cum se poate observa din diagrama alăturată, proiectul nostru poate fi reprezentat cu 16 taskuri şi mai multe gatewayuri.
1.Studierea legislaţiei presupune analiza Constituţiei României, a legilor electorale generale şi a eventualelor legi specifice de către o echipă formată din jurişti şi specialişti în informatică, pentru a estima dificultatea calculelor implicate de acest software.
2.Discuţiile cu membrii BEC trebuie purtate de aceeaşi echipă, pentru a vedea nevoile specifice ale membrilor Biroului.
3.Tot ei vor analiza şi programele folosite la alte alegeri, pentru a se vedea ce greşeli s-au făcut atunci, greşeli care trebuie evitate. (această sarcină poate fi efectuată în paralel cu cea de mai sus)
4.Întocmirea şi semnarea contractului se face de către juriştii firmei, cu susţinerea echipei tehnice în problemele de specialitate. În mod evident, rezultatul acestor faze îl reprezintă contractul de prestări servicii.
5.Întocmirea specificaţiilor tehnice constă în reunirea informaţiilor adunate în etapele anterioare într-o formă mai specializată şi mai clară. În această etapă se urmăreşte eliminarea tuturor nelămuririlor pe care le-ar putea avea echipa de dezvoltare.
6.Documentul de design conţine paşii detaliaţi care trebuie urmaţi pentru a crea programul:
ce clase se crează
care va fi structura bazei de date
cum vor comunica între ele diversele module
7.Revizuirea constă în verificarea documentelor întocmite la paşii anteriori de către persoane cu experienţă din cadrul companiei, care să se asigure faptul că s-a ales soluţia optimă şi că implementarea nu conţine erori de logică. Toţi revizorii îşi vor face treaba în paralel, durata acestui pas fiind relativ scurtă.
8.Dezvoltarea interfeţei grafice este formată din designul interfeţei pentru a fi cât mai intuitiv şi din implementarea funcţionalităţii.Se va urmări în primul rând viteza şi simplitatea în functionare, pentru că rezultatele votului trebuie anunţate cât mai rapid.
9.Dezvoltarea bazei de date constă în crearea tabelelor şi umplerea lor cu eventuale date iniţiale.
10.Middlewareul este partea care face legătura intre baza de date şi GUI. El este deci dependent de ambele componente.
11.Testarea va fi făcută de către departamentul specializat şi va urmări în primul rând corectitudinea datelor şi apoi respectarea tuturor condiţiilor din documentele care stau la baza proiectului.
12.Bugurile pot apărea la oricare din cele 3 nivele ale aplicaţiei şi trebuie corectate cât mai rapid.
13.Gatewayul „Toate testele trecute” are două ieşiri (DA şi NU), cea implicită fiind cea optimistă (DA). Aceasta duce la taskul următor (Instruirea personalului BEC), pe când celalaltă opţiune duce la rezolvarea bugului şi apoi înapoi la testare.
14.Instruirea personalului BEC se va face în cadrul unor seminarii în care vor fi prezentate toate capabilităţile aplicatiei, în aşa fel încât la momentul intrării în producţie, utilizatorii să fie deja obişnuiţi cu modul de folosire al uneltelor.
15.Ultima etapă înainte de evenimentul final este plata programului, care se face după livrarea acestuia pe calculatoarele BEC.
3Automatizarea procesului
Fiind vorba de crearea unui program de calculator, procesul este deja semi-automatizat. Totuşi, anumite componente pot fi complet automatizate. Un exemplu îl reprezintă revizuirea documentelor  – verificarea problemelor gramaticale se poate face automat, în timpul scrierii sau ulterior. Totuşi, acest lucru nu poate înlocui evaluarea manuală făcută de un specialist.
O altă parte care se pretează foarte bine la automatizare o reprezintă testarea. Aceasta poate fi făcută partial sau în totalitate cu unelte automate. De exemplu, chiar în timpul dezvoltării se poate face „profiling” pe cod – adică să fie identificate bucăţile de cod cu probleme – memorie alocată prost, cod în care nu se ajunge niciodată, etc.
Restul activităţilor nu pot fi automatizate uşor, ele implicând interacţiunea cu alţi oameni sau munca creativă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.